میوه اژدها ، که به عنوان گلابی توت فرنگی یا pitahaya نیز شناخته می شود ، میوه ای استوایی است که به دلیل پوست قرمز زنده و تفاله شیرین و لکه دار دانه معروف است.


ظاهر منحصر به فرد و قدرت های تحسین شده فوق العاده غذایی باعث محبوبیت آن در بین افراد غذایی و افراد آگاه از سلامتی شده است.


خوشبختانه لازم نیست در مناطق گرمسیری زندگی کنید تا از مزایای فراوان میوه اژدها بهره مند شوید. در واقع ، می توانید آن را به صورت تازه یا منجمد در سوپرمارکت های سراسر جهان پیدا کنید.


در اینجا 7 فواید میوه اژدها برای سلامتی آورده شده است که همه براساس شواهد موجود است.

1. غنی از مواد مغذی


میوه اژدها کالری کمی دارد اما حاوی ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است. همچنین حاوی مقدار قابل توجهی فیبر غذایی است.


dragon-fruit-on-a-table.jpg


در اینجا خلاصه ای از مواد مغذی اصلی در یک وعده یک فنجانی (227 گرم) (1 منبع معتبر ، 2):


    کالری: 136

    پروتئین: 3 گرم

    چربی: 0 گرم

    کربوهیدرات ها: 29 گرم

    فیبر: 7 گرم

    آهن: 8٪ از RDI

    منیزیم: 18٪ از RDI

    ویتامین C: 9٪ از RDI

    ویتامین E: 4٪ از RDI


فراتر از مواد مغذی ضروری ، میوه اژدها ترکیبات گیاهی مفیدی مانند پلی فنول ها ، کاروتنوئیدها و بتاسیانین ها را تأمین می کند (منبع 3).

2. ممکن است به مبارزه با بیماری های مزمن کمک کند
رادیکال های آزاد مولکول های ناپایداری هستند که باعث آسیب سلول می شوند ، که ممکن است منجر به التهاب و بیماری شود.
یکی از راه های مبارزه با این مسئله خوردن غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند میوه اژدها است.
آنتی اکسیدان ها با خنثی سازی رادیکال های آزاد کار می کنند ، بنابراین از آسیب و التهاب سلول جلوگیری می کنند.
مطالعات نشان می دهد که رژیم های غذایی حاوی آنتی اکسیدان های زیادی ممکن است به جلوگیری از بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی ، سرطان ، دیابت و آرتروز کمک کنند (منبع 4).
میوه اژدها حاوی چندین نوع آنتی اکسیدان قوی است ، از جمله (5 منبع معتبر):
    ویتامین C: مطالعات مشاهده ای ارتباط بین مصرف ویتامین C و خطر سرطان را نشان داده است. به عنوان مثال ، مطالعه ای بر روی 120852 نفر در ارتباط با دریافت بیشتر ویتامین C با میزان کمتری سرطان سر و گردن بود (6 منبع معتبر).
    بتالین ها: مطالعات لوله آزمایش نشان می دهد که بتالین ها می توانند با استرس اکسیداتیو مقابله کنند و ممکن است توانایی سرکوب سلول های سرطانی را داشته باشند (7).
    کاروتنوئیدها: بتاکاروتن و لیکوپن رنگدانه های گیاهی هستند که رنگ زنده ای به میوه اژدها می دهند. رژیم های غذایی غنی از کاروتنوئید با کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی در ارتباط هستند (منبع 8 ، منبع 9 ، منبع 10).
نکته مهم این است که آنتی اکسیدان ها بیشتر از مواقعی که به صورت طبیعی در غذا خورده می شوند ، به جای استفاده از قرص یا مکمل ، بهتر جواب می دهند. در حقیقت ، مکمل های آنتی اکسیدانی ممکن است اثرات مضر داشته باشند و مصرف آنها بدون نظارت پزشکی توصیه نمی شود (11 منبع معتبر ، منبع 12 معتمد).
از طرف دیگر ، میوه اژدها بسیار توصیه می شود.

3. بارگذاری شده با فیبر
فیبرهای غذایی کربوهیدرات های غیر قابل هضم هستند که دارای لیست گسترده ای از مزایای سلامتی بالقوه هستند.
مقامات بهداشتی 25 گرم فیبر در روز برای خانمها و 38 گرم برای آقایان توصیه می کنند. مانند آنتی اکسیدان ها ، مکمل های فیبر نیز همانند فیبرهای موجود در غذاها فواید سلامتی ندارند (13 منبع معتبر ، منبع 14 معتبر).
میوه اژدها با 7 گرم در هر وعده یک فنجانی ، یک منبع کامل غذایی کامل است (1 منبع معتبر).
اگرچه فیبر به دلیل نقش خود در هضم بیشتر شناخته شده است ، تحقیقات نشان داده است که ممکن است در محافظت در برابر بیماری های قلبی ، کنترل دیابت نوع 2 و حفظ وزن بدن نیز نقشی داشته باشد (منبع 13 ، منبع 15 ، منبع 16).
اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است ، اما برخی از مطالعات مشاهده ای حاکی از آن است که رژیم های غذایی حاوی فیبر زیادی در برابر سرطان روده بزرگ محافظت می کنند (17 منبع معتبر ، منبع معتبر 18 ، منبع معتبر 19).
در حالی که هیچ مطالعه ای میوه اژدها را با هیچ یک از این شرایط ارتباط نداده است ، محتوای بالای فیبر آن می تواند به شما کمک کند مقادیر روزانه توصیه شده خود را برآورده کنید.
با این حال ، توجه به این نکته مهم است که رژیم های پر فیبر می توانند اشکالاتی داشته باشند ، به خصوص اگر به رژیم کم فیبر عادت کرده باشید. برای جلوگیری از ناراحتی معده ، به تدریج مصرف فیبرهای غذایی خود را افزایش دهید و مایعات زیادی بنوشید.

4- روده سالم را ارتقا می دهد
روده شما محل زندگی حدود 100 تریلیون میکروارگانیسم متنوع است ، از جمله بیش از 400 گونه باکتری (20 منبع معتبر).
بسیاری از محققان معتقدند این جامعه از میکروارگانیسم ها ممکن است بر سلامتی شما تأثیر بگذارد. مطالعات انسانی و حیوانی عدم تعادل روده شما را با بیماری هایی مانند آسم و بیماری های قلبی مرتبط دانسته است (21 منبع معتبر).
با توجه به اینکه میوه اژدها حاوی پروبیوتیک است ، به طور بالقوه می تواند تعادل باکتری های خوب را در روده شما بهبود بخشد (22).
پری بیوتیک ها نوع خاصی از فیبر هستند که باعث رشد باکتری های سالم در روده می شوند.
روده شما مانند همه الیاف نمی تواند آنها را تجزیه کند. با این حال ، باکتری های موجود در روده شما می توانند آنها را هضم کنند. آنها از فیبر به عنوان سوخت برای رشد استفاده می کنند و شما از مزایای آن بهره مند می شوید.
به طور خاص ، میوه اژدها به طور عمده رشد دو خانواده باکتری سالم را افزایش می دهد: باکتری های اسید لاکتیک و بیفیدوباکتری ها (22 ، 23 ، 24).
مصرف منظم پربیوتیک ممکن است خطر عفونت در دستگاه گوارش و اسهال را کاهش دهد. این به این دلیل است که پری بیوتیک ها رشد باکتری های خوب را تقویت می کنند ، که به عقیده محققان ممکن است از بد رقابت کند (13 منبع معتبر ، 25 منبع معتبر).
به عنوان مثال ، یک مطالعه بر روی مسافران نشان داد که کسانی که قبل و در طول سفر از پری بیوتیک استفاده می کنند ، دوره های اسهال مسافرتی کمتر و شدیدتری را تجربه می کنند (13 منبع معتبر).
برخی مطالعات همچنین نشان می دهد که پربیوتیک ها ممکن است علائم بیماری التهابی روده و سرطان روده بزرگ را کاهش دهند. متأسفانه ، این یافته ها متناقض است (13 منبع معتبر ، 25 منبع معتمد).
در حالی که بسیاری از تحقیقات در مورد پری بیوتیک مطلوب است ، تحقیقات در مورد فعالیت پری بیوتیک میوه اژدها به مطالعات لوله آزمایش محدود می شود. برای تعیین تأثیر واقعی آن بر روده انسان ، مطالعات بیشتری لازم است.

5. سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند
توانایی بدن شما در مبارزه با عفونت توسط چندین عامل مختلف تعیین می شود ، از جمله کیفیت رژیم غذایی.
ویتامین C و کاروتنوئیدهای موجود در میوه اژدها ممکن است با محافظت از سلول های سفید خون در برابر آسیب ، سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده و از عفونت جلوگیری کند (26 منبع معتبر ، منبع 27 معتبر)
سلول های سفید خون در سیستم ایمنی بدن شما به مواد مضر حمله کرده و آنها را از بین می برند. با این حال ، آنها به شدت در معرض آسیب رادیکال های آزاد هستند (26 منبع معتبر ، منبع معتبر 27).
ویتامین C و کاروتنوئیدها به عنوان آنتی اکسیدان های قوی می توانند رادیکال های آزاد را خنثی کرده و از گلبول های سفید خون شما در برابر آسیب دفاع کنند.

6. ممکن است سطح آهن پایین را افزایش دهد
میوه اژدها یکی از معدود میوه های تازه ای است که حاوی آهن است.
آهن نقش مهمی در انتقال اکسیژن به سراسر بدن شما دارد. این ماده همچنین در تجزیه غذا به انرژی نقش مهمی دارد (28 منبع معتبر).
متاسفانه بسیاری از افراد آهن کافی دریافت نمی کنند. در حقیقت ، تخمین زده شده است که 30٪ از جمعیت جهان با کمبود آهن روبرو هستند و این امر را به رایج ترین کمبود مواد مغذی در سراسر جهان تبدیل کرده است (29 منبع معتبر).
برای مقابله با سطح پایین آهن ، مصرف انواع غذاهای غنی از آهن مهم است. منابع غنی آهن شامل گوشت ، ماهی ، حبوبات ، آجیل و غلات است.
میوه اژدها ممکن است گزینه عالی دیگری باشد ، زیرا یک وعده شامل 8٪ از مقدار توصیه شده روزانه (RDI) است. این ویتامین همچنین حاوی ویتامین C است که به بدن شما در جذب آهن کمک می کند (28 منبع مطمئن).

7. منبع خوب منیزیم
میوه اژدها منیزیم بیشتری نسبت به اکثر میوه ها ارائه می دهد ، فقط 18 درصد RDI شما فقط در یک فنجان است.
به طور متوسط ، بدن شما حاوی 24 گرم منیزیم یا تقریباً یک اونس است (30 منبع معتبر).
با وجود این مقدار به ظاهر کم ، این ماده معدنی در هر سلول شما وجود دارد و در بیش از 600 واکنش مهم شیمیایی در بدن شما شرکت می کند (منبع 31).
به عنوان مثال ، در واکنش های مورد نیاز برای تجزیه غذا به انرژی ، انقباض عضله ، تشکیل استخوان و حتی ایجاد DNA (30 منبع مطمئن) شرکت می کند.
مطالعات بیشتری مورد نیاز است ، اما برخی نشان می دهد که مصرف بیشتر منیزیم ممکن است خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش دهد (منبع 32).
مطالعات همچنین نشان می دهد که رژیم های غذایی کافی در منیزیم از سلامت استخوان حمایت می کنند (33 منبع معتبر ، 34 منبع معتبر).