جعفری گیاهی گلدار و بومی مدیترانه است. دو نوع متداول برگ فرفری فرانسوی و برگ تخت ایتالیایی است.


در طول سال ها ، جعفری برای درمان بیماری هایی مانند فشار خون بالا ، آلرژی ها و بیماری های التهابی مورد استفاده قرار گرفته است (1 منبع معتمد).


امروزه ، به طور گسترده ای به عنوان یک گیاه تازه آشپزی یا ادویه خشک استفاده می شود. این رنگ سبز روشن و عطر و طعم ملایم و تلخی دارد که با بسیاری از دستور العمل ها مطابقت دارد.


جعفری که اغلب به عنوان یکی از قوی ترین گیاهان مبارزه با بیماری ها شناخته می شود ، ارزش غذایی زیادی را فراهم می کند و مزایای بالقوه زیادی برای سلامتی دارد (2 منبع معتبر).


در اینجا 8 فایده و کاربرد چشمگیر جعفری برای سلامتی آورده شده است.

parsley-health-benefits-prevents-wrinkles.jpg


1. حاوی بسیاری از مواد مغذی مهم است


جعفری مواد مغذی بسیار بیشتری از آنچه مردم تصور می کنند ، ارائه می دهد.


یک فنجان 1/2 فنجان (30 گرم) جعفری خرد شده و خرد شده تهیه می کند (منبع 3 قابل اعتماد):


    کالری: 11 کالری

    کربوهیدرات: 2 گرم

    پروتئین: 1 گرم

    چربی: کمتر از 1 گرم

    فیبر: 1 گرم

    ویتامین A: 108٪ میزان مصرف روزانه مرجع (RDI)

    ویتامین C: 53٪ از RDI

    ویتامین K: 547٪ از RDI

    فولات: 11٪ از RDI

    پتاسیم: 4٪ از RDI

این گیاه غنی از بسیاری از ویتامین ها ، به ویژه ویتامین K است که برای لخته شدن خون و سلامت استخوان مورد نیاز است (منبع 4).
جعفری همچنین منبع خوبی از ویتامین های A و C است - مواد مغذی مهم با خاصیت آنتی اکسیدانی (5 منبع معتبر).
علاوه بر این ، بسیار کم کالری است اما هنوز دارای طعم و مزه است ، و آن را به یک ماده کم کالری عالی برای بسیاری از دستور العمل ها تبدیل کرده است.

2. غنی از آنتی اکسیدان
جعفری حاوی بسیاری از آنتی اکسیدان های قدرتمند است که می تواند برای سلامتی شما مفید باشد.
آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که از آسیب سلولی مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد جلوگیری می کنند. بدن شما برای حفظ سلامت مطلوب به تعادل سالم آنتی اکسیدان و رادیکال های آزاد نیاز دارد (6 منبع معتبر).
آنتی اکسیدان های اصلی جعفری عبارتند از (7 منبع معتبر ، 8 منبع معتبر ، 9):
    فلاونوئیدها
    کاروتنوئیدها
    ویتامین سی
این گیاه معطر به ویژه در دسته ای از آنتی اکسیدان ها معروف به فلاونوئیدها غنی است. دو فلاونوئید اصلی شامل میریستین و آپی ژنین هستند.
مطالعات نشان می دهد که رژیم های غذایی غنی از فلاونوئیدها ممکن است خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش دهند ، از جمله سرطان روده بزرگ ، دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی (منبع 10 ، منبع 11 ، منبع 12).
علاوه بر این ، بتا کاروتن و لوتئین دو آنتی اکسیدان هستند که به عنوان کاروتنوئید شناخته می شوند. بسیاری از مطالعات ، مصرف بیشتر کاروتنوئیدها را با کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری ها ، از جمله سرطان ریه مرتبط می دانند (13 منبع معتبر).
ویتامین C همچنین دارای اثرات آنتی اکسیدانی قوی است و نقش مهمی در حمایت از ایمنی بدن و محافظت در برابر بیماری های مزمن دارد (منبع 14).
جالب اینجاست که جعفری خشک ممکن است از نظر آنتی اکسیدان بیشتر از شاخه های تازه باشد. در حقیقت ، یک مطالعه نشان داد که گیاه خشک شده 17 برابر محتوای آنتی اکسیدانی بیشتر از گیاه تازه آن دارد (7)

3. از سلامت استخوان پشتیبانی می کند
استخوان های شما به ویتامین ها و مواد معدنی خاصی در مقادیر مختلف نیاز دارند تا سالم و قوی بمانند.
جعفری مملو از ویتامین K است - ماده مغذی ضروری برای سلامت استخوان. یک فنجان 1/2 (30 گرم) 547٪ RDI چشمگیر (منبع 3 مورد اعتماد) را تأمین می کند.
ویتامین K با حمایت از سلول های استخوان ساز به نام استئوبلاست به ساخت استخوان های قوی تر کمک می کند. این ویتامین همچنین پروتئین های خاصی را که تراکم مواد معدنی استخوان را افزایش می دهند فعال می کند - اندازه گیری مقدار مواد معدنی موجود در استخوان ها (15 منبع معتبر).
تراکم استخوان مهم است ، زیرا تراکم کمتری از مواد معدنی استخوان با افزایش خطر شکستگی همراه است - به ویژه در بزرگسالان مسن (منبع 16).
برخی مطالعات نشان می دهد که خوردن غذاهای حاوی ویتامین K ممکن است خطر شکستگی را کاهش دهد. یک مطالعه نشان داد که مصرف بیشتر ویتامین K با 22٪ کاهش خطر شکستگی همراه است (17 منبع معتبر ، منبع 18 اعتماد).
مصرف معمول ویتامین K در رژیم غذایی ممکن است کمتر از سطح مورد نیاز برای بهبود تراکم مواد معدنی استخوان و کاهش خطر شکستگی باشد. بنابراین ، خوردن غذاهایی مانند جعفری ممکن است برای سلامت استخوان مفید باشد (19 منبع معتبر).

4. حاوی مواد مبارزه کننده با سرطان است
جعفری حاوی ترکیبات گیاهی است که ممکن است اثرات ضدسرطانی داشته باشد.
استرس اکسیداتیو - وضعیتی که با عدم تعادل در سطح آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاد مشخص می شود - با ایجاد برخی بیماری های مزمن از جمله سرطان همراه است (منبع 7 ، منبع 20).
جعفری به ویژه از نظر آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی و ویتامین C غنی است که استرس اکسیداتیو را در بدن شما کاهش می دهد و ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش دهد.
به عنوان مثال ، مصرف زیاد فلاونوئیدها در رژیم غذایی ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا 30٪ کاهش دهد (21 منبع معتبر).
بعلاوه ، زیرگروههای خاص فلاونوئیدهای موجود در جعفری - مانند میریسیتین و آپی ژنین - در تحقیقات لوله آزمایشگاهی و حیوانی فعالیت ضدسرطانی نشان داده اند (منبع 22 ، منبع معتبر 23)
به علاوه ، خوردن غذاهای غنی از ویتامین C ممکن است خطر ابتلا به سرطان را نیز کاهش دهد. یک فنجان 1/2 فنجان (30 گرم) جعفری 53 درصد از RDI این ماده مغذی را تأمین می کند.
یک مطالعه نشان داد که افزایش 100 میلی گرم ویتامین C در روز ، خطر ابتلا به سرطان در کل را 7٪ کاهش می دهد. علاوه بر این ، افزایش 150 میلی گرم در روز ویتامین C در رژیم غذایی ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را تا 21 درصد کاهش دهد (24 منبع معتبر ، 25 منبع معتبر)

5. غنی از مواد مغذی محافظ چشم شما
لوتئین ، بتا کاروتن و زئاگزانتین سه کاروتنوئید موجود در جعفری هستند که به محافظت از چشم و تقویت بینایی سالم کمک می کنند. کاروتنوئیدها رنگدانه هایی هستند که در گیاهانی یافت می شوند که دارای فعالیت آنتی اکسیدانی قوی هستند (26 منبع معتبر ، 27 منبع معتبر).
لوتئین و زاگزانتین ممکن است از تخریب ماکولای وابسته به سن (AMD) ، یک بیماری چشم غیر قابل درمان و علت اصلی نابینایی در سراسر جهان جلوگیری کند.
در حقیقت ، خوردن غذاهای غنی از لوتئین و زاگزانتین ممکن است خطر تاخیر AMD را تا 26٪ کاهش دهد (منبع 28 ، منبع 29 ، منبع 30).
بتا کاروتن کاروتنوئید دیگری است که از سلامت چشم پشتیبانی می کند. این کاروتنوئید می تواند در بدن شما به ویتامین A تبدیل شود (31 منبع معتبر).
این تبدیل بتا کاروتن توضیح می دهد که چرا جعفری از نظر ویتامین A بسیار غنی است. 1/2 فنجان (30 گرم) برگ تازه خرد شده 108٪ از RDI این ویتامین را تأمین می کند (منبع 3).
ویتامین A برای سلامت چشم ضروری است ، زیرا به محافظت از قرنیه - خارجی ترین لایه چشم - و همچنین ملتحمه - غشای نازکی که جلوی چشم و داخل پلک های شما را پوشانده است کمک می کند (32 منبع معتبر).

6. ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد
جعفری یک گیاه غنی از مواد مغذی است که ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد. به عنوان مثال ، منبع خوبی از فولات ویتامین B است - با 1/2 فنجان (30 گرم) که 11٪ از RDI (3 منبع معتبر) را تأمین می کند.
مصرف زیاد فولات در رژیم غذایی ممکن است خطر بیماری های قلبی را در جمعیت های خاص کاهش دهد. یک مطالعه بزرگ بر روی بیش از 58000 نفر نشان داد که بیشترین میزان مصرف فولات با 38٪ کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی مرتبط است (منبع 33).
برعکس ، مصرف کم فولات ممکن است خطر بیماری قلبی را افزایش دهد. یک مطالعه بر روی 1980 مرد 55٪ افزایش خطر بیماری قلبی را در افرادی که کمترین میزان مصرف این ماده مغذی را دارند (34 منبع معتبر) مشاهده کرد.
برخی از کارشناسان این فرضیه را مطرح می کنند که فولات با کاهش سطح آمینو اسید هموسیستئین برای سلامت قلب مفید است. در برخی از مطالعات سطح بالای هموسیستئین با خطر بیشتر بیماری قلبی مرتبط است.
هموسیستئین با تغییر ساختار و عملکرد عروق ممکن است بر سلامت قلب تأثیر منفی بگذارد. با این حال ، ارتباط بین این اسید آمینه و بیماری قلبی هنوز بحث برانگیز است (35 منبع معتبر ، منبع 36 معتبر).

7. عصاره جعفری خاصیت ضد باکتری دارد
جعفری هنگامی که به عنوان عصاره استفاده می شود ممکن است فواید ضد باکتری داشته باشد.
به عنوان مثال ، یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که این عصاره فعالیت ضد باکتریایی قابل توجهی در برابر مخمر ، کپک ها و باکتری های شایع و عفونت زای معروف به S. aureus نشان می دهد (منبع معتبر 38 ، منبع معتبر 38).
این عصاره همچنین ممکن است از رشد باکتری ها در غذا جلوگیری کند. یک مطالعه آزمایش لوله ای دیگر نشان داد که از رشد باکتری های بالقوه مضر مانند لیستریا و سالمونلا - که هر دو عامل مسمومیت غذایی شناخته شده اند جلوگیری می کند (منبع 39 ، منبع 40 ، منبع 41).
اگرچه این عصاره پتانسیل ضد باکتری را در مطالعات لوله آزمایش نشان می دهد ، اما هنوز این مزایا در مورد انسان بررسی نشده است.

8. اضافه کردن به رژیم غذایی آسان است
جعفری یک گزینه طعم دهنده بسیار متنوع و ارزان است.
شما می توانید از نسخه خشک شده به عنوان ماده اصلی در دستور العمل های مختلف استفاده کنید. می تواند عطر و طعم سوپ ها ، خورش ها و سس های گوجه فرنگی را افزایش دهد. علاوه بر این ، اغلب در دستور العمل های الهام گرفته از ایتالیا با گیاهان دیگر ترکیب می شود.
جعفری تازه همچنین افزودنی خوبی برای سس های سالاد خانگی ، مارینادها و غذاهای دریایی است. بسیاری از مردم از شاخه های تازه در دستور العمل هایی استفاده می کنند که نیازی به پخت و پز ندارند یا در پایان دوره پخت و پز گیاه را اضافه نمی کنند.
در اینجا چند روش دیگر برای افزودن جعفری به رژیم غذایی وجود دارد:
    برگ های تازه را در یک سس خانگی chimichurri هم بزنید.
    برگ های ریز خرد شده را در سس سالاد خود مخلوط کنید.
    برگ های تازه یا خشک را روی یک ظرف ماهی قزل آلا بپاشید.
    ساقه ها را ریز خرد کرده و برای تردی اضافی به سالاد سیب زمینی اضافه کنید.
    پوسته های خشک را در یک سس گوجه فرنگی خانگی بجوشانید.
جالب است بدانید که این گیاه ممکن است به عنوان یک خوشبو کننده طبیعی نفس عمل کند ، بنابراین می توانید هنگام تازه پختن یک شاخه را جوید و نفس خود را تازه کنید (منبع معتبر 42).
برای افزایش عمر جعفری تازه ، دسته را در یک دستمال کاغذی مرطوب بپیچید و آن را در یک ظرف بسته در یخچال نگهداری کنید.