لیموها سرشار از ویتامین C ، فیبر و ترکیبات مختلف گیاهی مفید هستند.


این مواد مغذی مسئول چندین فواید سلامتی هستند.


در حقیقت ، لیمو ممکن است از سلامت قلب ، کنترل وزن و سلامت دستگاه گوارش پشتیبانی کند.


در اینجا 6 فایده لیمو برای سلامتی مبتنی بر شواهد آورده شده است.

lime-vs-lemon-1200x628-facebook-1200x628.jpg


1. از سلامت قلب حمایت کنید


لیمو منبع خوبی از ویتامین C است.


یک لیمو حدود 31 میلی گرم ویتامین C تأمین می کند که 51٪ از مقدار مرجع مصرف روزانه (RDI) است.


تحقیقات نشان می دهد که خوردن میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین C خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته را کاهش می دهد (1 منبع معتبر ، 2 منبع معتبر ، 3 منبع معتبر).


با این حال ، فقط ویتامین C نیست که برای قلب شما مفید است. فیبر و ترکیبات گیاهی موجود در لیمو همچنین می تواند به طور قابل توجهی برخی از عوامل خطر بیماری قلبی را کاهش دهد (منبع 4 ، منبع 5).


به عنوان مثال ، یک مطالعه نشان داد که خوردن روزانه 24 گرم عصاره فیبر مرکبات به مدت یک ماه سطح کلسترول خون را کاهش می دهد (6).


همچنین یافته شده است که ترکیبات گیاهی موجود در لیموها - یعنی هسپریدین و دیوسمین - کلسترول را کاهش می دهند (7 منبع معتبر ، منبع منبع 8 ، 9).

2. به کنترل وزن کمک کنید
لیموها اغلب به عنوان یک ماده غذایی برای کاهش وزن تبلیغ می شوند ، و چند نظریه وجود دارد که دلیل آن چیست.
یک نظریه رایج این است که فیبر محلول پکتین موجود در آنها در معده شما منبسط می شود و به شما کمک می کند تا مدت بیشتری احساس سیری کنید.
گفته شد ، بسیاری از مردم لیمو را کامل نمی خورند. و از آنجا که آب لیمو فاقد پکتین است ، نوشیدنی های آب لیمو به همان ترتیب باعث پری نمی شوند.
نظریه دیگری نشان می دهد که نوشیدن آب گرم با لیمو به کاهش وزن کمک می کند.
با این حال ، شناخته شده است که نوشیدن آب به طور موقت باعث افزایش تعداد کالری هایی می شود که می سوزانید ، بنابراین ممکن است این خود آب باشد که به کاهش وزن کمک می کند - نه لیمو (10 منبع معتبر ، منبع منبع 11).
نظریه های دیگر نشان می دهد که ترکیبات گیاهی موجود در لیمو ممکن است به کاهش وزن کمک کند.
تحقیقات نشان می دهد که ترکیبات گیاهی موجود در عصاره های لیمو به چندین روش می تواند از افزایش وزن جلوگیری یا کاهش دهد (منبع 12 ، منبع معتبر 13).
در یک مطالعه ، به موش هایی که رژیم چاقی داشتند ، پلی فنول های لیمو استخراج شده از پوست داده شد. آنها نسبت به موش های دیگر وزن و چربی کمتری پیدا کردند (14 منبع معتبر).
با این حال ، هیچ مطالعه ای اثرات کاهش وزن ترکیبات لیمو در انسان را تأیید نمی کند.

3. جلوگیری از سنگ کلیه
سنگ کلیه توده های کوچکی است که با متبلور شدن مواد زائد و جمع شدن در کلیه ها ، تشکیل می شود.
آنها کاملاً رایج هستند و افرادی که به آنها مبتلا می شوند اغلب به طور مکرر به آنها مبتلا می شوند.
اسید سیتریک ممکن است با افزایش حجم ادرار و افزایش pH ادرار ، از ایجاد سنگ کلیه در پیشگیری جلوگیری کند ، و یک محیط مساعد برای تشکیل سنگ کلیه ایجاد نمی کند (15 منبع معتبر ، منبع منبع 16).
فقط یک لیوان فنجان آب لیمو در هر شبانه روز (4 اونس یا 125 میلی لیتر) ممکن است به اندازه کافی اسید سیتریک برای کمک به جلوگیری از تشکیل سنگ در افرادی که قبلاً آنها را داشته اند فراهم کند (17 منبع معتبر ، منبع 18 معتبر).
برخی مطالعات همچنین دریافتند که لیموناد به طور موثری از سنگ کلیه جلوگیری می کند ، اما نتایج متفاوت است. سایر مطالعات هیچ تأثیری نشان نداده اند (19 منبع معتمد ، منبع معتمد 20 ، منبع معتمد 21 ، منبع معتمد 22).
بنابراین ، مطالعات بهتر انجام شده باید بررسی کند که آیا آب لیمو بر تشکیل سنگ کلیه تأثیر دارد یا خیر (23 منبع معتبر ، منبع 24 معتبر ، منبع 25 معتبر).

4. از کم خونی محافظت کنید
کم خونی فقر آهن کاملاً شایع است. زمانی اتفاق می افتد که آهن کافی از غذاهایی که می خورید دریافت نکنید.
لیموها حاوی مقداری آهن هستند ، اما در درجه اول با بهبود جذب آهن از غذاهای گیاهی از کم خونی جلوگیری می کنند (26 منبع معتبر ، 27 منبع معتبر).
روده شما آهن گوشت ، مرغ و ماهی (معروف به آهن هم) را خیلی راحت جذب می کند در حالی که آهن از منابع گیاهی (آهن غیر هم) به همین راحتی نیست. با این حال ، با مصرف ویتامین C و اسید سیتریک می توان این جذب را بهبود بخشید.
از آنجا که لیموها هم ویتامین C و هم اسید سیتریک دارند ، ممکن است با اطمینان از جذب هرچه بیشتر آهن از رژیم غذایی در برابر کم خونی محافظت کنند.
   5- خطر سرطان را کاهش دهید
یک رژیم غذایی سالم و غنی از میوه ها و سبزیجات ممکن است به جلوگیری از برخی سرطان ها کمک کند (28 منبع مطمئن).
برخی از مطالعات مشاهده ای نشان داده است که افرادی که بیشترین مرکبات را می خورند کمتر در معرض خطر سرطان قرار دارند ، در حالی که مطالعات دیگر هیچ تاثیری نداشته اند (29 منبع معتبر ، منبع 30 معتبر ، منبع 31 معتبر).
در مطالعات لوله آزمایش ، بسیاری از ترکیبات لیمو سلولهای سرطانی را از بین برده اند. با این حال ، ممکن است تأثیرات یکسانی بر بدن انسان نداشته باشند (32 منبع معتبر ، منبع 33 معتبر ، منبع معتبر 34).
برخی از محققان تصور می کنند که ترکیبات گیاهی موجود در لیمو - مانند لیمونن و نارینژنین - می توانند اثرات ضد سرطانی داشته باشند ، اما این فرضیه نیاز به بررسی بیشتر دارد (5 منبع معتبر ، منبع 35 معتبر ، منبع معتبر 36 ، منبع معتبر 37).
مطالعات حیوانی نشان می دهد که D-limonene ، ترکیبی که در روغن لیمو یافت می شود ، دارای خواص ضد سرطانی است (38 منبع معتبر ، 39 منبع معتبر).
در مطالعه دیگری از تفاله نارنگی که حاوی ترکیبات گیاهی بتا-کریپتوکسانتین و هسپریدین است استفاده شده است که در لیموها نیز یافت می شود.
این مطالعه کشف کرد که این ترکیبات از ایجاد تومورهای بدخیم در زبانها ، ریه ها و روده بزرگ جوندگان جلوگیری می کند (منبع 40).
با این حال ، لازم به ذکر است که تیم تحقیقاتی از دوز بسیار بالایی از مواد شیمیایی استفاده کرده اند - بسیار بیشتر از آنچه با خوردن لیمو یا پرتقال دریافت خواهید کرد.
در حالی که برخی از ترکیبات گیاهی لیمو و سایر مرکبات ممکن است ضدسرطان باشند ، اما هیچ شواهد کیفی نشان نمی دهد که لیمو می تواند با انسان در برابر سرطان مقابله کند.

6. سلامت گوارش را بهبود ببخشید
لیموها از حدود 10٪ کربوهیدرات تشکیل شده اند که بیشتر به صورت فیبر محلول و قندهای ساده هستند.
فیبر اصلی موجود در لیمو پکتین است ، نوعی فیبر محلول که با چندین فواید سلامتی مرتبط است.
فیبر محلول می تواند سلامت روده را بهبود بخشد و هضم قندها و نشاسته ها را کند کند. این تأثیرات ممکن است منجر به کاهش سطح قند خون شود (41 منبع معتبر ، منبع 42 معتبر ، منبع معتبر 43 ، منبع معتبر 44).
با این حال ، برای دریافت فواید فیبر از لیمو ، باید تفاله بخورید.
افرادی که آب لیمو می نوشند ، بدون فیبر موجود در تفاله ، فواید فیبر را از دست می دهند.

خط پایین
لیموها حاوی مقدار زیادی ویتامین C ، فیبر محلول و ترکیبات گیاهی هستند که به آنها فواید زیادی برای سلامتی می دهد.
لیمو ممکن است به کاهش وزن کمک کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی ، کم خونی ، سنگ کلیه ، مشکلات گوارشی و سرطان را کاهش دهد.
لیمو نه تنها یک میوه بسیار سالم است ، بلکه دارای طعم و بوی مشخص و مطبوعی است که باعث می شود مواد غذایی و نوشیدنی به مواد افزودنی عالی تبدیل شود.